Sista (femte) läsloggen, 1984, Lina

Jag skulle säga att det finns två större vändpunkter i 1984, den första när Winston träffar Julia, något som man visste skulle hända. Den andra vändpunkten kommer väldigt plötsligt, helt oväntat så blir Winston och Julia upptäckta under ett av sina möten. Mötet och relationen med Julia är en vändpunkt för att Winstons liv blir lite mindre tråkigt, han blir faktiskt glad och känner att han äntligen träffat någon som han faktiskt tycker om osv. Anledningen till att tillfångatagningen är en vändpunkt är ganska självklar, ännu en gång så förändras Winstons liv väldigt plötsligt, och han spenderar lång tid i fångenskap.
Slutet tycker jag är lite sorgligt, boken slutar såhär:
"O grymma onödiga missförstånd! O halsstarriga, självpåtagna landsflykt från kärlekens barm! Två gindoftande tårar trillade fram utmed hans näsvingar. Men det var som det skulle, allting var som det skulle, kampen var över. Han hade vunnit segern över sig själv. Han älskade Storebror." Det är sorgligt hur O'Brien och Partiet har lyckats hjärntvätta Winston så att han tycker precis tvärt emot vad han tyckte i början av boken, då han skrev "NER MED STOREBROR" i sin dagbok. Dessutom tyckte jag att det var lite ledsamt att O'Brien arbetade för Partiet, eftersom Winston verkligen litat på O'Brien, redan innan de hade pratat med varandra.
Jag såg filmen också häromdagen, den var ganska lik boken, många citat var tagna direkt från boken osv. Dock tror jag inte att jag förstått filmen lika bra om jag inte läst boken. En sak som jag störde mig på i filmen var att Julia såg ut att vara knappt 20, och Winston såg ut att vara runt 50, visst är det väl åldersskillnad i boken också, men inte så stor! Dessutom var deras relation ganska annorlunda mot hur den var i boken. I filmen pratade de knappt med varandra, de sa mest "I love you" "I love you too" och "I want you" "I want you too". De kanske inte hade jättejätte djupa konversationer i boken, men de pratade i alla fall med varandra, i filmen var det som att de knappt kände varandra.
Det var en väldigt bra historia, jag skulle definitivt rekommendera boken!

Kommentarer
Postat av: Love

Bra skrivet, men jag tänker mig att ålderskillnaden är ungefär som i filmen.

2012-01-18 @ 14:03:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0