Linns sista episka läslogg (5) 1984

Jag ska vara helt ärlig i min sista episka läslogg. Jag gillade inte den här boken, inte alls. Jag gillar inte att läsa obehagliga böcker som är ganska tröga och slutar oroväckande realistiskt, helt utan lyckligt slut utan tomt som ett eko. Slutet på 1984 är förvirrande, åtminstone för mig. Sista meningen är: "Han älskade Storebror". Visst är slutet pampigt, om en lite suddigt, men så otroligt deprimerande. Han kämpar hela boken mot Storebrors vrickade idéer och så slutar det med att han inte kan göra annat än ge efter. Upplösningen skulle jag vilja påstå kommer i början när han observerar O'Brien under 2 minuters hatet. Men den ultimata vändingen är när tankepolisen störtar in och arresterar de. Sen efter mycket tortyr vet han att 2+2 är 5 för att partiet säger så, altlting som han strävat mot i hela boken krossas av O'Briens händer. Jag vill inte läsa om mänskligheten som ett gäng Slytherinare, där det alltid gäller att överleva. Jag vill läsa om Gryffindor mod och odödlig kärlek som sträcker sig längre en döden. Om de onda som besegras med ljus, kärlek och vänskap. I 1984's värld existerar bara kärlek för Storebror och överlevnad där du blir tvungen att svika allt och alla för att överleva och stå ut. Om jag hade varit Winston så skulle jag nog gömma ett litet rakblad någonstans på kroppen för att kunna ta självmord innan jag utger alla mina älskade och tappar all min moral och alla mina ideal. Jag trodde att han skulle dö i slutet, men det som hände är mycket värre. Han blev ett tomt, hjärntvättat skal. Slutet påminner mig om en svensk (betoning på svensk) kärleks film. Deras kärlek blomstrar jätte bra i mitten av filmen och de är hur lyckliga som helst. Sen händer något i slutet, de glider ifrån varandra och kärleken splittras mellan de. Slutet av den här boken blev som ett eko i mitt huvud. Min första tanke var: Jaha, det var slöseri på många timmar.

Det som stör mig är att man aldrig fick reda på om Stroebror ens existerarade! Han skulle lika gärna kunnat vara påhittad av partiet, ingen hade någonsin träffat honom. Man hade bara sett honom på teleskärmen.

Kommentarer
Postat av: Elin. L

Jättebra sammanfattning av både boken och dina åsikter om den. Även fast du beskriver att boken är enligt dig ganska hemsk och inte så bra så blir jag sugen på att läsa den (det kanske i och för sig bara är jag eftersom jag gillar berättelser i alla former med olyckliga slut). Jag skulle vilja veta hur du tänkte att boken skulle vara och sluta när du först började läsa den! Det skulle vara intressant att veta :)

Annars, superbra!

2012-01-12 @ 19:35:14
Postat av: Elin. L

Jättebra sammanfattning av både boken och dina åsikter om den. Även fast du beskriver att boken är enligt dig ganska hemsk och inte så bra så blir jag sugen på att läsa den (det kanske i och för sig bara är jag eftersom jag gillar berättelser i alla former med olyckliga slut). Jag skulle vilja veta hur du tänkte att boken skulle vara och sluta när du först började läsa den! Det skulle vara intressant att veta :)

Annars, superbra!

2012-01-12 @ 19:35:34
Postat av: OLGA

Linn! Trots att du inte tyckte om boken, verkar det som att du gett den en riktig chans. Jag blir, precis som Elin, också sugen på att läsa den,trots att jag nu vet på ett ungefär hur den slutar, eftersom du uttrycker dig inte som att "det här är en dålig bok" utan mer "den här boken föll mig inte i smaken", du berättar att du blev gripen av den, och att du inte gillar sorgliga slut är ju en smaksak, och det tycker jag du gjorde tydligt också i läsloggen. Du berättar klart och tydligt och vet precis vad du tycker, det är underhållande att läsa och du har ett bra språk! Mycket mycket bra läslogg tycker jag!

2012-01-20 @ 00:20:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0