LÄSLOGG NUMMER FYRA, 1984, LINA


1894
består av tre delar, och det är som att varje del har en egen liten konflikt, även fast alla tre konfikter hänger ihop. I första delen handlar det mest om Winston och hur han tivlar på partiet. Andra delen handlar om Winston, Julia och deras relation, och i tredje delen så får man veta sanningen om samhället och partiet. Jag tycker att boken bara bättre och bättre och mer spännande ju längre man läste. Del ett tyckte jag var ganska tråkig, Winston gick mest runt och klagade och tyckte synd om sig själv. I del två så växer hans tvivel mot Partiet och han träffar Julia. Eftersom kärlek är förbjudet så måste de träffas i hemlighet. I den delen så känns Winston mycket gladare, eftersom han träffat någon som han faktiskt tycker om och som delar hans tankar om partiet. Boken blir mycket roligare att läsa! I tredje delen så blir Winston upptäckt och arresterad och torterad. Man får veta att tankepolisen har hållit koll på honom i flera år, och så får man läsa hur Partiets medarbetare hjärntvättar och torterar Winston och får honom att tro att Partiets åsikter är de rätta och att samhället fungerar perfekt. Detta är ännu intressantare att läsa, och jag läste hela del tre på en dag!
Jag har tänkt på att boken har väldigt snabba vändningar, först så får man lära känna Winston och så ganska längre och den så POFF! så träffar han Julia och deras relation utvecklas, de går med i broderskapet och sedan POFF! så blir de upptäckta. Men jag tyckte det var en väldigt, väldigt bra bok!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0