Läslogg nr. 4 av: Vanessa

Läslogg nr.4 Fahrenheit 451
En liten, men ändå betydelsefull konflikt är konflikten Faber har med sig själv. Först skall jag presentera honom:
Faber verkar vara farfar eller liknande till Clarisse, så han är kanske runt 70 år, han älskar böcker och är väldigt väldigt smart. Men när Guy ber honom om hjälp med att börja trycka böcker, genom att lägga böcker i brandmännens hus, så att deras hus bränns ner och sedan skulle det vara "fritt fram" för dem.
"I eftermiddags tänkte jag att om det visade sig att böcker var viktiga så kunde vi skaffa en tryckpress och trycka några fler exemplar -" sa Guy.
"Vi?"
"Ni och jag."
"Nej, nej."
"Men låt mig tala om min plan -"
"Om ni envisas med att tala om den för mig måste jag be er gå."
Först och främst är det ju såklart en konflikt mellan Montag och Faber, men också mellan Faber själv. Han berättar om rädslan att kunna bli bränd, men när de sedan kommer på en "bra" plan, alltså att bränna upp brandmännens hus, så klarnar det och Faber går med på att hjälpa till. Men ändå så vågar han inte bokstavligt vara med, istället ger han Guy en mikrofon som han sätter i örat. På så sätt kan de höra varandra utan att vara med varandra, och Faber, som är den smarta i spelet, får istället ge Montag instruktioner.
Jag tror inte att de kommer lyckas. Naturligtvis skulle det skapa kaos om de lyckas - med tanke på alla nerbrända hus, menar jag. Men hur skall Montag lyckas smuggla in böcker i varje brandmans hus i hela landet? Och vart får de tag på en tryckpress om böcker inte längre trycks? Antagligen finns det kvar någonstans och om Faber försöker få hjälp av flera så skulle de kunna lyckas.
"Att se brandstationerna brännas över hela landet, förstöras som härdar för förräderi. Salamandern ätande sin egen svans!" utbrister Faber.

Kommentarer
Postat av: Towe

Din läslogg var lätt att förstå och sätta sig in i, Vanessa!

Du kunde ha tagit något exempel utifrån och typ jämfört - kanske med en bok, film eller samhällsfråga.

Tycker om slutkommentaren.

2012-01-15 @ 10:58:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0