Läslogg 5 Hungerspelen

Jag tycker att det finns flera olika vändpunkter t.ex. när en ny spelregel slås i verket: Om de båda deltagarna från samma distrikt är de sista kvar så vinner båda två. Detta är en slags vändpunkt, eftersom utsikterna för både Katniss och Peeta ljusnar. De kan bilda ett lag och ingen av dem behöver döda den andre. En annan vänpunkt är när Katniss blir utnämnd som deltagare i Hungerspelen. Hennes liv förändras. Hon har inte levt ett lätt liv, men att hela tiden bära på en ångest att hon måste döda andra människor, andra barn för att överleva för att sedan möjligtvis återvända och för alltid bära minnen från det som hände inne på arenan. Även om hon alltid har levt med en medvetenhet om att det skulle kunna hända. Sen finns det ytterligare en vändpunkt. När det kungörs att den nya spelregeln som accepterade två vinnare inte längre gäller, och Peeta och Katniss är de två finalisterna, och Katniss kommer på att de båda ska dö, men trots allt så överlever de båda. De överlevde. Det är en vändpunkt.

 Katniss har börjat inse bördan hon sedan måste bära som vinnare, något som hon inte riktigt tänkt på tidigare (vilket är förståligt). Katniss och Peeta ska nu handleda de nya deltagarna när det blir valda och Katniss ser inte fram emot det tror jag.

Boken har alltså flera mindre vändpunkter som förändrar olika saker. Det finns fler som t.ex. när Katniss får veta att Peeta aldrig spelade kär, han var kär i henne hela tiden men det fattade hon aldrig. Det blev lite förvirrande för henne, för hon har inte riktigt koll på sina kännslor.

Jag gillar att det finns flera små vändpunkter och det är nog det som passar bäst i den här boken.

Boken slutar ganska öppet eftersom det finns två till som man ska läsa, och man vill veta mer. Kärlekshistorien är ett ända stort frågetecken. Man fick aldrig klart fört sig vad som ska hända med Peeta och Katniss nu, i kärleksväg alltså, det slutade mitt i den, vilket som sagt får en att vilja läsa nästa bok. Men jag tror att det inte kommer att bli något mer än väldigt stark vänskap mellan dem, vilket är synd. Det känns som om att Katniss kommer att inse att hon är kär i Gale och Gale kommer att besvara dessa känslor, medans Peeta är olyckligt förälskad i Katniss. Men Katniss och Peeta kommer att låsas vara ett par för att glädja de styrande och hålla dem någorlunda fredliga.

Jag visste att Peeta och Katniss skulle vinna redan innan jag läste boken, och jag har fått några avslöjanden om uppföljarna till Hungerspelen, men jag känner mig lite lurad av Katniss i alla fall. Jag trodde ett tag att hon var kär i Peeta men det var hon inte visade det sig och det var lite upprörande.

Jag tror att författaren vill förmedla flera budskap. Ett av dem skulle jag säga är att människor tittar på för mycket dålig TV. Ett annat att vi kanske börjar röra oss i riktning mot en liknande framtid, med all vår nya tekniska utveckling, vår misskötsel av jorden och av en del av människorna som bor på den, klasskillnader och i vissa delar av världen finns det förtryck.

På det stora hela så var boken bra och jag är glad över att jag har läst den.     


Kommentarer
Postat av: Ellen N

Snygg logg Ellen! Bra också att du har tagit åt dig av vad Ivo sa och förbättrat!!

Jag tycker det var väldigt intressant att läsa din logg och kanske speciellt dina tankar om vad författaren har för budskap.

Det är också roligt att du spekulerar om vad som ska hända i fortsättningen. Det var en intressant logg som var lätt att läsa! Bra gjort!



2012-01-16 @ 17:01:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0