Hilma - läslogg nr 5, Fatta eld

I Fatta eld så är det en väldigt tydlig peripeti! Det är när det helt plötsligt i spelen dyker upp en svävare som tar med Katniss, Finnick och Beete påväg bort från arenan. Det som har hänt är att i början gick dom flesta deltagarna med på att dom skulle skydda Katniss och Peeta för att utan dom lever inte revolutinen som håller på att sprida sig i alla distrikt. Men grejen är den att dom som förde bort Katniss är "dom goda" och sen har regeringen alltså "dom onda" tagit med Peeta, Johanna och Enobaria. Deras plan är då att dom ska pressa Peeta på svar om vart Katniss är och vad hon ska göra. Men Peeta har ju inga svar på det så jag vet faktiskt inte hur det ska lösa sig.
Men antagligen kommer Katniss och Finnick ge sig av för att försöka rädda Peeta och alla dom andra. Det är jag nästan helt säker på! I en tidigare läslogg så skrev jag att Peeta alltid skulle komma och rädda Katniss men faktiskt så gör hon precis samma sak! Jag tror att Katniss känner en skyldighet att hon måste rädda Peeta, Johanna och Enobaria för det var ju hon som startade revolten utan att veta att hon satte människorna hon älskar under en stor risk. Jag hade faktiskt inte alls väntat mig det här slutet, jag tycker att det var väldigt bra och spännande! Men som sagt så är det ganska uppenbart att nästa bok kommer handla om att dom ska rädda Peeta. Sista meningen i boken är ganska öppen så man kan få tänka ut själv vad som har hänt och varför det hände. Då har alltså Gale kommit till svävaren för att berätta att Distrikt 12 inte längre finns. Här tar ju verkligen boken ändring och det blir ju väldigt spännande eftersom det är just sista meningen i boken. Jag tror inte att det är något speciellt budskap med det här. Men det kanske också är meningen att man ska tolka det själv så då kanske det är att ibland blir det inte, hur hårt man än har försökt, så som man har tänkt sig. Fast det låter rätt kostigt så det är det nog inte.
Men som slutsats tycker jag ändå att det har vart en väldigt bra och spännande bok och jag ser fram emot att läsa nästa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0