Hilda Läslogg 4 du sköna nya värld

Du sköna nya värld består både av externa och interna konflikter, men mest interna mellan Bernard och hans omvärld. Bernard vill bli respekterad som han är men han märker att det är svårt men kan eller vill inte heller försöka göra om sig själv och passa in bättre, vilket är en intern konflikt. Sedan är han ju också kär i Lenina som är helt olik honom, vilket kanske är mer en extern konflikt eller lite både och. Men den stösta konflikten, eller kanske rättare sagt det som skapar alla konflikter, är det dysfunktionella samhället. Att Bernard känner sig utanför är helt och hållet samhällets och dess individers fel.

"-Ensam, alltid ensam, sa den unge mannen. Orden väckte ett klagande eko i Bernads sinne. Ensam, ensam...

- Det är jag också, sa han i ett utbrott av förtrolighet. Förskräckligt ensam.

- Är ni? John såg överraskad ut. Jag trodde, att på Det andra stället... Jag menar, Linda har alltid sagt, att ingen människa någonsin varit ensam där.

Bernard rodnade besvärad.

- Jag tror, att jag är rätt olik andra människor, ser ni, mumlade han med bortvänd blick. - Om man råkar bli dekanterad annorlunda...

- Ja, det är just det. Den unge mannen nickade. - Om man är olik andra, måste man bli ensam".
Detta är något som hemskt nog stämmer även i vår värld. Alla som av någon anledning skiljer sig från mängden blir inte lika behandlade som andra, och folk måste alltid poängtera deras ovanlighet på ett eller annat sätt. Hursomhelst så skulle jag säga att hela boken är en enda stor konflikt. En konflikt mellan samhället och de som lever där. För även om de verkar lyckliga, förstår man att det inte kan stå riktigt rätt till i den sköna nya världen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0