Elin H - Fjärde läsloggen, Mörkt liv - Sanningsnyckel

”Jag insåg att det lät som om jag sa att hon var vacker, vilket jag inte gjorde – även om hon var det.”

Boken i sig är lite komplicerad och att finna viktiga konflikter i myllret av alla andra är en STOR utmaning. Men handlingen lite kort först! Vår första huvudperson är Ty som stöter på Gemma, vår andra. Med hjälp av ett foto hon efter sin försvunne bror och lyckas (med nöd och näppe) övertala Ty att hjälpa henne. Gemma kommer ovanifrån ytan och kallas för ytbo , när Ty däremot är född under ytan – i havet med andra ord. I havet finns ett gäng… Ja, för att utrycka det fint, ett gäng unga kriminella vuxna som kallas Pirater. För, ja. De ÄR pirater. Men Ty hamnar mitt framför Skuggan som är piraternas ledare, även känd som en mördare. Han får en ”aning” (djup ironi) för många möten med Skuggan, som hotar honom livet.  Men tillslut står både Ty och Gemma framför en minst sagt oväntad sanning. En sanning som gör att kedjan runt boken låser upp sig.

Den största konflikten som boken bygger på är nog den externa mellan Ty och Skuggan. Från början förstörde piraterna gårdar och stal värdesaker. Men sedan en kväll visade Vålnaden – piraternas u-båt – upp sig, och Skuggan släpper bomben att han vill åt Gemma.  Med gårdsvänner och familj på Tys sida mot endast Skuggan själv som befinner sig i ett kritiskt läge, slåss de. Ja, det klassiska fenomenet ”Good Vs. Bad”. Men Ty och Gemma vet. Vet sanningen. Vet att Skuggan, mördaren, ledaren för piraterna, kaptenen på Vålnaden, är Gemmas bror – Richard Straid.

Ja, en annan liten intern konflikt är den debatt som hålls uppe i Tys hjärna. Ska han erkänna för sig själv att han tycker om Gemma, eller inte? Hmm…

”Mina öron hettade till vid tanken på oss två tillsammans på en båt.”

Jag tror att det kommer sluta med kärlek från bägge parter. Det är något som bara skriker om det, ändå visar inte Gemma några tecken på annat än vänskap. På något sätt känns det som att Ty försöker vara allvarlig och seriös, och att han inte vill visa Gemma hans svaga sidor.


Kommentarer
Postat av: Jade Xiao Huan

Jag ska inte ens försöka förstå boken men jag tycker ändå det lät intressant, boken har helt klart ingen brist på konflikter. Du håller dig till ämnet. Det känns som om du har lagt ner tid på texten också.

2012-01-15 @ 12:59:20
Postat av: Sanja

Jag tycker också boken lät intressant. Du hade med väldidgt bra exempel från boken så det blev tydligare vad du menade. Du verkar ha fått med de två viktigaste konflikterna. Du borde skriva ännu mer om dina tankar och tolkningar så som du gjorde i slutet om vad Ty känner för det är intressant ;)

2012-01-17 @ 16:08:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0