Anna Läslogg nr 5

Det finns väldigt många vändpunkter enligt min mening. Både stora och små, t.ex. den nya regeln om att två deltagare från samma distrikt kommer till finalen kommer båda att vinna. I finalen tas regeln bort, och alla tror att Kattins och Peeta måste döda varandra. Den största vändpunkten är nog när Katniss och Peeta är på väg att begå självmod genom att äta de giftiga bären, för att den ena inte ska behöva döda den andre. Då ropas det ut i högtalarna "Sluta! Sluta! Mina damer och herrar, jag har den äran att presentera segrarna i de sjuttiofjärde hungerspelen: Katniss Everdeen och Peeta Mellark!" Även om jag visste att de skulle vinna var det jätte spännande att läsa om det. Problmet genom hela boken har ju varit i fall Katniss skulle vinna eller inte, så man trodde ju att allt skulle vara frid och fröjd när spelen var slut. Icke så nicke. Det uppstår nämligen ett nytt problem. Tydligen blev regimen ursinniga på Katniss (och Peetas) självmordsförsök, de tyckte att de blev förlöjligade. Vilket är något de inte tolererade, eftersom hungerspelen skapades för att inte någon skulle sätta sig emot dem som Katniss gjorde. Hennes ända försvar är att hon blev kär och galen och därför inte kunde hållas ansvarig för sin handlig. Personen hon blev galen och kär i var ju Peeta, så nu måste de spela ännu mer förälskade. Vilket för oss till problem två. Peeta har aldrig spelat han har verkligen varit kär Katniss hela tiden. Hon har av någon anledning inte har fattat det, så när hon berättade för Peeta att hon bara låsades blir han såklart väldigt ledsen. Det är väldigt synd om honom då. Boken slutar lite öppet, men eftersom det finns två böcker till är det inte så konstigt. Man kan säga att boken slutar halv lyckligt, både Katniss och Peeta klarade sig, de får åka hem och träffa sina familjer igen. Men det dycker ju upp nya problem med regimen och Peeta, så det är lite svårt att säga att säga hur det slutar. En sak som är säkert är att Katniss måste lära sig att förstå sina känslor bättre, och förstå när minnskor bara spelar och när de menar allvar. Om jag ska säga min åsikt om boken så tytcker jag att den var väldigt bra, välidgt spännande och det var kul att läsa den. Jag kanske till och med läser de andra böckerna, man vill ju se hur det går Katniss när regimin är sura på henne. Såklart vill man ju också veta hur det går mellan henne och Peeta. Jag ska i alla fall definitvt se filmen när den kommer.     


Kommentarer
Postat av: Elin. L

Jag tycker det är bra att du är både objektiv och subjektiv när du skriver din text, det gör det mer levande om man kan säga så :)

Jag skulle gärna vilja läsa mer om hur du tyckte att handlingen och slutet på boken var. Hur trodde du det skulle sluta när du först började läsa boken?

Superbra logg!

2012-01-18 @ 18:56:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0