Logg nr 1 Mathilde Hungerspelen



Jag har valt boken Hungerspelen av Suzanne Collins. Jag tycker att det är en bra titel som fångar uppmärksamhet. Boken heter Hungerspelen eftersom den handlar om en kamp på liv och död. De första raderna var ganska bra. Författaren fångar in läsarna och man vill läsa mer och mer. Mitt intryck när jag läser Hungerspelen är fattigdom och ensamhet. Författaren använder sig av gamla utryck till exempel står det inte mamma och pappa utan mor och far som jag tycker är lite gammaldags. Boken handlar om Kattnis som vaknar upp på morgonen, och så får man följa med henne och hennes kompis Gale på deras äventyr. Författaren gör handlingen intressant redan från först början.

Jag tror att författaren försöker säga att det både finns fattiga och rika människor och att livet är lite som på film att man föds och man dör. Nu när jag har läst en bit vill jag självklart läsa vidare. Jag tycker att författaren har lyckats bra. Boken är verkligen jättespännande och jag hoppas att det fortsätter så. Jag undrar också hur Kattnis kommer klara sig och om hon kommer överleva. Vem vinner Hungerspelen?! Jag hoppas i alla fall att det går bra för henne. Jag tycker att boken är jättebra, spännande och hoppas den fortsätter så.



Kommentarer
Postat av: Pär

Bra Mathilde! Du återger delar av bokens handlig och har även flera åsikter och tankar om den. Tänk på att förklara hur du tänker. Du skriver att boken de första raderna av boken var bra. Berätta vad det var som gjorde dem så bra. Ett tips är att ta ut citat ur boken och utifrån dem förklara och berätta hur du tänker. Bra att du ställer frågor och att du undrar över hur det ska gå i boken.

2011-12-12 @ 12:54:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0