Läslogg 1 Hungerspelen

Jag har valt boken Hungerspelen av Suzanne Collins. Jag tycker att det är en bra titel som fångar läsaren, och boken heter ju Hungerspelen eftersom den ska handla om Hungerspelen som är en kamp på liv och död som direkt sänds på TV. De första raderna var ganska bra, men hela början i sig var kanske inte så jättebra, men jag är lite osäker. Men författaren fångar inte läsaren med storm om jag kan uttrycka mig så, det är mer som att hon drar in läsaren lite sakta och sen, efter någon sida så vill man läsa mera. Men intrycket jag får av de första meningarna är nog fattigdom . Författaren använder lite ”äldre” språk, t.ex. så säger/tänker Katniss, som är huvudpersonen, mor och far istället för mamma och pappa vilket jag tycker låter liten konstigt, i alla fall i den här ”typen” av bok. Men jag irriterar mig på att det ofta står ”säger” efter att någon har pratat t.ex. ”Titta vilka fina bär! Säger jag”

Den börjar mitt i alltihop, alltså att Katniss vaknar på morgonen och så hänger man på henne och hennes liv, och det skulle kunna vara ett sätt att fånga läsaren, men man får ju förklaringar på hur saker ligger till och hur hon träffade den och den personen, så att man förstår vad som händer, och för att komma till punkt så har jag nog definitivt läst eller sett filmer och böcker med liknande början, just att det börjar lite mitt i men att författaren ändå ser till att man hänger med.

Jag vet inte riktigt vad författaren vill säga med sin bok, men det lutar kanske åt att vi (människor) är upptagna med att titta på dålig och meningslös TV, om skillnader i samhällsklasser och förtryck, fast det finns nog något mera budskap som jag inte har hittat ännu.

Nu när jag har läst en bit så vill man ju läsa vidare för att få se hur allt går förstås, och jag tycker att författaren har lyckats bra hittills. Beskrivningarna är bra och, som jag redan nämnt, så gör det så att man hänger med. Det är lite som att Katniss förklarar för läsaren vad som har hänt när något man inte vet om kommer på tal. Så, för att göra en slags slutgiltig bedömning så tycker jag att boken verkar bra, alldeles i början så är den bra men ändå lite åt nja hållet, men jag vill absolut läsa klart den och se vad som händer. Den är ju spännande.


Kommentarer
Postat av: Pär

Du skriver om författarens sätt att inleda boken och reflekterar över språkliga drag. Bra att du jämför med filmer/böcker men skriv gärna vilka böcker/filmer som du tycker boken liknar. Du funderar också över bokens budskap och vad du tror författaren har för ärende. Hoppas boken fortsätter att vara spännande!

2011-11-29 @ 09:00:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0