Hilma-Läslogg nr 1, Fatta eld

Jag läser alltså Fatta eld av Suzanne Collins som är andra delen av trilogin Hungerspelen. Ärligt talat så säger titeln mig inte så jättemycket, men jag är spänd över att se hur den kan "förklara sig" om den gör det alltså. Boken börjar mitt i en händelse vilket gör att jag vill fortsätta läsa. Boken fortsätter med att Katniss (som är den senaste vinnaren av Hungerspelen) är ute i skogen och tjuvjagar även fast hon inte behöver. Det visar sig att Katniss inte alls gillar sitt liv efter Hungerspelen så därför försöker hon få tillbaka sitt gamla liv genom att göra sakerna som hon gjorde innan hon vann. Författaren gör absolut ett bra jobb med att fånga läsaren men om man har läst den tidigare boken vilket jag har, så är det ganska lätt att lista ut vad Katniss gör och vart hon är. Jag upplever att det här är ett ganska vanligt sätt att börja böcker och filmer på. Harry Potter t.ex vet jag börjar så här, både böckerna och filmerna. Jag tycker inte riktigt om det här sättet att börja böcker på, för att jag tycker att det kan bli ganska svårt och otydligt att veta vem som är vem och vad som är vad. Men i Fatta eld så tycker jag faktiskt att allt blir väldigt tydligt och bra! 
Jag är inte helt säker på vad som kommer att hända men på baksidan av boken så står det att efter att Katniss och Peeta som båda två (!) vann Hungerspelen ger sig ut på segerturnè fram tills lottningen av årets Hungerspel ska äga rum och det är då det mest osannolika inträffar! När jag läser detta blir jag väldigt intresserad av att veta vad som ska hända! Det känns som om kanske Katniss kompis Gale eller hennes syster Primrose kommer bli framröstade och jag tycker faktiskt att det skulle vara riktigt spännande och kul om det händer.

Kommentarer
Postat av: Pär

Bra Hilma! Du funderar över bokens titel och inledning. Du resonerar kring inledning och hur du blir fångad som läsare. Tänk på att du kan använda citat eller beskrivningar för att förklara det du läser. Bra att du gissar och försöker ana vad som kommer att hända.

2011-12-05 @ 13:41:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0