Logg: 3 Mathilde Hungerspelen






Miljöbeskrivningarna är den del jag sett fram emot att skriva om.

Eftersom boken utspelar sig på en arena som påverkar hur länge spelarna kan överleva, så är  miljöbeskrivningar väldigt viktiga moment i boken, också för att det är en dystopi. Collins gör bra miljöbeskrivningar, och jag försöker att i min vildaste fantasi föreställa mig hur det ser ut. Hon lyckas rycka med mig som läsare, vilket gör det hela mer spännande.

Collins beskriver de olika miljöerna så jag får en egen bild i mitt huvud. När det stod att läsaren skal föröka tänka på  lukt och smak så var min första tanke att hon beskriver det så tydligt i boken, precis som om jag kunde känna lukten och smaken själv, hon väver liksom in känslan som en röd tråd genom hela berättelsen i boken.

När jag själv sluter mina ögon och  blundar, och försökte föreställa mig det hon beskriver i boken så kan jag uppleva den känsla hon försöker berätta. Ett exempel är när det står i boken hur Katniss fryser, då fick jag en egen bild för mina ögon om hur Katniss verkligen känner kylan. En otroligt stark upplevelse för mig som läsare!

Av Mathilde Ahlström



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0