Sam, läslogg 3, 1984

Redan i början av 1984 beskriver Orwell hur London är, han beskriver de såhär;

Där ute såg världen kall ut, hur stängt fönstret än var. Nere på gatan kom små vindilar och virvlade runt med damm och papperslappar, och trots att solen sken och solen var strävblå verkade allting färglöst, så när som plakaten som satt klistrade överallt.”

 De är en väldigt kall och dyster beskrivning av London, vid många tillfällen beskriver han hur staden är kall och nästan obekväm, man är övervakad var man än går, men jag har alltid tänkt mig London ungefär så, fast idag, för det är mycket övervakning i staden och de är den känd för, dessutom är de ofta kallt väder där, jag säger inte att London i verkligheten är den samma som London i 1984, jag menar att många saker kanske är lika, att de regnar ofta ger mig en bild av att de är en kall stad, även fast de är sol, om jag tänker London är grått ett ganska tidigt adjektiv som kommer upp. Som sagt, inget illa sagt om London, men jag tänker så.

Dammet tror jag visar att staden inte är omhändertagen. Att ingen bryr sig om den och att den inte direkt är den är den turistattraktion som den är idag.

 

Orwell beskriver hur Storebror alltid ser en, att de finns kameror och mikrofoner överallt, så man aldrig har rätten till sitt eget liv. Roligt namn för dokusåpan Big Brother eftersom deltagarna är under ständig bevakning.

Jag undrar varför Big Ben inte beskrivits, eftersom att den känns som något som kan ge en stor karaktär för miljön. t.ex. om det hade stått; dammet låg över den stora klockan och dess ända rena ton hördes genom Londons mörka gator. (väldigt cheese mening) Eller vem vet, Storebror kanske var en fanatiker av klockan och håller den kliniskt ren. 

Miljön känns väldigt obekväm och frånstötande. Lite som Iran, nu är de politiska läget där, lite som i 1984, och folk på gatan är lite kalla mot varandra, alla är väldigt noga med vad dem säger på gatorna, sen finns de dem som tagit åt sig de som regeringen lärt ut, och de finns många som stödjer regimen utan att riktigt veta varför, och redan i skolan lär dem ut att Komeini var lite som en frälsare. I 1984 berättar Julia om hur man lär sig som 16 åring i skolan att man ska göra sin plikt genom att skaffa barn och att de är många som gått på de.

Om jag ska vara ärlig är 1984 miljön mest lik sin egen, alltså att om någon skulle säga kall och övervakad miljö skulle jag tänka direkt 1984, och inte så mycket annat.

Puss Puss bloggen :*


Kommentarer
Postat av: pär sahlin

Bra Sam! Du funderar över miljöerna och gör kopplingar både till det nutida London som Iran. Tänk på att inte skriva så långa meningar, utan sätt ut punkt oftare.

2011-12-15 @ 09:45:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0