Morgan, 1984 läslogg 1

1984 är en bok som jag hört om flera gånger och också varit nära att läsa flera gånger. Jag kopplar boken och namnet av den till ett album med David Bowie från 1974 som är baserad på boken. Själva namnet säger än inte så mycket, men jag antog att det var ett årtal.
I expositionen av boken får man följa Winston Smith som lever i ett helt annat samhälle än vad vi gör och man fattar att det är någon slags framtid som han lever i, även fast vi nu har passerat 1984 för länge sedan. Boken inleder inte med någon häftig händelse och häller inte med någon förklaring var man är. Istället får man följa Winston som sitter i sitt rum och grubblar. Långsamt byggs en värld upp med hjälp av allt Winston ser och vad han tänker på, utan att det egentligen förklaras vad det är. Det här gör så att man istället för att bli uttråkad av långa förklaringar, så dras man in i Winstons värld mer och mer. Boken bli också bara mer och mer intressant för varje sida man bläddrar. Det är som att man är en helt okänd ande som plötsligt hamnar i Winstons kropp och får uppleva och följa hans liv. Det är ett väldigt speciellt och spännande sätt att låta en komma in i boken.
Snart förstår man också att det samhälle Winston lever i, är ett samhälle som är uppbyggd på lögner. Alla jobbar med olika jobb som inkluderar att man förändrar historia, kultur och språk och de förändrar det så enformigt som det bara kan bli. Man vet inte om någonting som berättas egentligen stämmer och även fast alla jobbar med att förändra så kommer de snart inte ihåg vad som förändrats. De som är tillräckligt intellektuella för att genomskåda det här samhället upptäcks och avrättas.  Den här sortens samhälle får mig genast att tänka på till exempel Nordkorea som också utgår på ett samhälle driven av lögner. Själva staten, landets ledare Storebror och allt krig i boken, får mig att tänka på Sovjetunionen och andra världskriget som var aktuellt på den tiden då boken skrevs. Det är väldigt tydligt att författaren George Orwell tar ut sin frustration över samhället genom hans bok och med tanke på att hans andra bok Animal farm också är samhällskritisk, så blir hans frustration ännu mer tydlig.
Det ska bli väldigt spännande och se hur boken tar sig vidare. Kommer man att få reda på hemligheten bakom det samhället som Winston lever i? Kommer hans samhällskritiserande tankar bli upptäckta?
Ps. Ursäkta att jag inte blev klar före ens idag, jag har varit sjuk sedan i Onsdags och idag var första gången jag var tillräckligt pigg för att orka skriva loggen!

Kommentarer
Postat av: Towe

Wehoo, nu kan jag finally kommentera!

Jag blir fett sugen på att läsa boken, och det låter så härligt med "ett samhälle byggt på lögner".

Men, finns det någon författare som du vet brukar skriva på samma sätt? Det skulle du kunnat ha med.

2011-12-04 @ 09:22:17
Postat av: Pär

Bra text, Morgan. Du resonerar kring inledningens effekt på dig som läsare och gör intressanta kopplingar till både populärkultur (Bowie) till samhällsfrågor och politik (Nordkorea, Sovjetunionen). Håll gärna kvar dessa frågor och funderingar under läsningen. Du är kanske något på spåret där!

2011-12-05 @ 11:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0