Love, Läslogg 1, 1984

Boken 1984 av George Orwell börjar inte storslaget. Efter allt man hört om boken så skulle man kunna vänta sig att man skulle fastna direkt, men jag fastnade inte i den. För det första så är namnet inte särskilt speciellt. Det kan mycket väll ha varit det på Orwells tid, men för mig som omges av böcker som 2034 och 2012 så är det inte en titel man lägger märke till. Boken inleds stillsamt, i början så beskriver den mest vilken sorts samhälle han lever i. Det är faktiskt intressant eftersom det är så olikt vårt, vilket får en att vilja läsa mera. Man får också snabbt möta O’brien som verkar vara en intressant karaktär. Efter några sidor så får märker man också att Winston är emot storebror och hans diktatur, vilket får en att tänka på olika saker som skulle kunna hända i boken. Jag tycker att det blev bättre och bättre, och jag ville verkligen läsa mer. Man märker varför den har blivit en sådan klassiker, den är väldigt välskriven.

Den har också många samhällsreferenser, jag känner ofta att deras stat på något sätt representerar Sovjetunionen, även om det finns många skillnader. Storebror påminner också på många sätt om Stalin, faktiskt också till utseendet. Man märker att Orwell åsikter ligger åt det anarkistiska hållet. Att han var en övertygad anti-stalinist lyser också igenom i boken.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0