Lisas 2:a läslogg - Du sköna nya värld

Nu har jag läst två femtedelar av Du sköna nya värld, och ännu tycker jag inte man har kommit karaktärerna särskilt nära. Dock verkar ingen i Du sköna nya värld stå varann särskilt nära, utan mer känna varandra på ett ytligt plan så det kanske inte är konstigt. Det finns två karaktärer som jag tänkte skriva om: Lenina Crowne och Bernard Marx.
Mitt första intryck av Lenina var att hon bara var en obetydlig sköterska, då hon kommer in mitt i rundvisningen och ger någon slags spruta till ett foster, mitt andra intryck var att hon stod ut från mängden och var lite trotsig. Till exempel så när hon står i omklädningsrummet med Fanny så står hon upp för att hon bara "haft" Henry de senaste fyra månaderna och inte förstår vad som är fel med det (I den sköna nya världen betraktas det som väldigt konstigt att bara vara ihop med en enda person samtidigt). Ändå så blir jag lite osäker på var man har Lenina, för Fanny lyckas ändå övertala Lenina att gå ut med någon annan, plus att hon väljer Bernard Marx som har ett dåligt rykte. Kanske tycker Lenina tvärt emot den nya världens värderingar men är så starkt uppfostrad och skapad att hon inte kan uttrycka det riktigt.
Bernard Marx är en liten och osäker människa. Trots att han är en "alfa" så är han väldigt liten för sin storlek, och känner sig därför obekväm med att ge de lägre kasten order. Det förklaras att eftersom han blir behandlad som en utböling, beter han sig som en sådan, vilket får fördommarna mot honom att växa sig starkare, det är liksom en ond spiral (som man kan känna igen från vårat samhälle idag) och man vill bara hjälpa honom. När det står saker som "Därav, kom det sig, att de kvinnor, som han friade till, skrattade åt honom, och att hans gelikar bland männen utsatte honom för handgripliga skämt." tycker man väldigt synd om Bernard.
Boken är i alla fall bättre nu när det börjar hända saker, men jag har inte fastnat helt än!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0