Läslogg2- Du sköna nya värld- Vilhelmina


Jag har nu läst 2/5 delar av ”Du sköna nya värld”. Det känns lite som att karaktärerna i denna bok inte är det viktigaste… Än så länge känns det som att dem bara är där som en förtydning för denna osköna, praktiska och denna hemskt lagom (Eller… Den är ju inte direkt lagom, men det är deras tanke!) värld.

Det var en del av boken där man fick lyssna på olika ställen efter ungefär varje replik, och jag tänkte skriva speciellt om Lenina som var en av dem som samtalade då; Lenina och Fanny (Leninas väninna) pratar på ett så absurt sätt om Leninas kärleksliv; hur ofint det är att Lenina på endast 17 år har fastnat lite för Henry och hur ofint det är att hon inte vart med någon annan man på flera månader, men trots att dem har vart ihop i flera månader verkar dem inte vara speciellt nära varandra… Fanny övertalar sedan Lenina att skaffa någon mer; så då söker Lenina upp Bernard.

Egentligen tycker jag inte om henne alls, hon är väldigt jobbig, känslolös och otroligt praktisk men hon är ändå väldigt populär, väluppfostrad, och den sorten som tar vad hon vill ha… Det låter som en väldigt konstig blandning, men hon är säkert som vem som helst i den sköna nya sköna världen.

”Hissen var full av män från alfaomklädningsrummet, och Lenina hälsades vid sitt inträde av många vänliga nickar och leenden. Hon var populär och hade vid ett eller annat tillfälle tillbragt en natt med nästan var och en av dem.”

(Alfa-, Epsilon-, och beta- människor är tre av dem olika samhällsklasserna som nämns i boken! Dem olika samhällsklasserna bär olika färg på kläderna vilket gör dem extra tydliga!)

Jag tycker att citatet tyder på att hon är populär, får vad hon vill ha, men ändå rätt väluppfostrad som jag skrev innan.


Jag stör mig dock på att alla är så osympatiska och ytliga... Men vem vet vad som händer i framtiden om vi inte tar hand om vår värld?

 


Kommentarer
Postat av: Hilda

Jag tolkade också in alla de där sakerna hos Lenina. Och det är jobbigt att allt känns så hårt och ytligt i boken! Vi får hoppas att det blir en vänding på det :)

2011-12-10 @ 20:01:24
Postat av: Ellen

"Du sköna nya värld" verkar vara en annorlunda bok, för jag tror inte att jag har läst någon bok eller sätt någon film där karaktärerna inte är speciellt viktiga.

Men det är bra att du tar in exempel från boken som kan hjälpa dig att beskriva karaktären i fråga.

Men det du skulle kunna tänka på är att du varierar mellan olika ord, alltså att du inte använder samma ord för ofta. Sen skulle det vara lite roligt om du kunde förklara lite mer om vad du menar när du skriver att man fick lyssna efter ungefär varje replik, men du förklarade bra när de olika samhällsklasserna kom på tal.

Jag tyckte också att det var bra att du skrev en slags sammanfattning om människorna i den här världen, det var intressant. :)

/Ellen H

2011-12-12 @ 17:55:41
Postat av: pär sahlin

Bra Wilhelmina. Jag håller med Ellen om att det är bra att du tar in exempel och citat från boken. Men tänk på att alla som läser boken inte har läst den. Därför kan det vara klokt att ge ett snabbt referat av handlingen. Jag förstod t.ex inte det där med att man fick lyssna efter varje replik. Där kunde du varit tydligare. (Tänk på skillnaden mella de och dem:))

2011-12-15 @ 09:58:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0