Läslogg 4 Hungerspelen

Samhället är konflikten. Folket i huvudstaden lever i lyx och har mycket pengar och går aldrig hungriga. Medans människorna i distrikten (i de fattiga distrikten i alla fall) går hungriga, är fattiga och lever under förtryck. Varje år ska distriktens låga ställning i samhället bevisas så att säga, genom att varje distrikt måste skicka två barn mellan 12 och 18 år till en arena där de ska döda varandra, också för att huvudstadsborna ska få underhållning. Detta är enligt min åsikt barbariskt. De är bara barn! Jag menar det kan bara inte vara roligt att titta på!

Men det kan vara så att ett av budskapen med boken är att vi tittar på just sådan TV, i en aning mildare form bara. Vem vet? Om 10 år sitter vi kanske och skrattar åt Hungerspelen på vår TV. Men jag hoppas inte på det direkt.

Handlingen. Boken handlar om Katniss och Hungerspelen men den handlar också om klass skillnader, förtryck, diktatur, (fattigdom) och svält.                                                                              Om vi börjar med Katniss och Hungerspelen så (som sagt) handlar det om Katniss som blir ett av de två barnen/ungdomarna från distrikt 12 som ska delta i Hungerspelen. Det andra barnet som skickas till spelen är Peeta, bagarens son. Så i stort sätt så handlar boken om hur Katniss förbereder sig inför Hungerspelen, och sedan hur hon kämpar för att överleva inne på arenan.

Om vi nu förflyttar oss till den mer djupa handlingen så handlar boken om (som jag också redan nämnt tidigare) hur människorna i distrikten lever under förtryck från huvudstaden. Om de olika klasskillnaderna som finns mellan de olika distrikten och huvudstaden, men även i själva distrikten. Författaren har inte skrivit ”Panem är en diktatur” men jag har mina aningar som säger att Panem är det. Och till slut så handlar boken även om (fattigdom) och svält, som Katniss familj lider av och även vissa av de barn som skickas ut på arenan för att spela Hungerspelen.

Jag tror att man skulle kunna tolka handlingarna och konflikterna på olika sätt, men jag är lite osäker på hur mycket man kan göra det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0