Läslogg 3 Hungerspelen

Jag gillar Collins miljöbeskrivningar. En stor del av boken utspelar sig på en arena som påverkar hur länge spelarna kan överleva, så miljöbeskrivningar är väldigt viktiga också för att det är en dystopi (en dyster framtidsutsikt måste ju beskrivas så att läsaren kan föreställa sig hur den dystopiska världen ser ut). Collins ger bra beskrivningar, och jag kan föreställa mig hur det ser ut. Hon beskriver inte för mycket men inte heller för lite, utan alldeles lagom. När det stod att vi skulle tänka på att lukt och smak också ingår i miljöbeskrivningar så var min första tanke att det inte stod något om lukt framförallt. Men när jag läste vidare, och när jag tänker på det så har Suzanne Collins vävt in både lukt och smak i sina beskrivningar, men kanske mera lukt än smak trotts allt. Collins beskriver också med hjälp av tillbakablickar och känslor som t.ex. när det är kallt så står det att Katniss fryser, vilket kanske är ganska självklart eftersom det inte finns så många andra sätt att beskriva kyla när det är skrivet i jag form, men jag tror att ni fattar poängen. När Collins använder sig av tillbakablickar så är det kanske för att förklara någonting eller berätta om någon. T.ex. så finns det en fågel som heter Härmskrika och när den först kommer på tal så förklara Katniss i sitt huvud hur det kommer sig att det finns Härmskrikor. Eftersom miljöbeskrivningarna spelar en ganska viktig roll i boken så är det viktigt att de är genomtänkta och inte för långa och detaljerade för då tröttnar man efter ett tag, men de får inte heller vara för korta och slarvig för då hänger man inte riktigt med och bilden blir då för luddig för att fungera i just den här boken. Men som jag har sagt så gör Collins lagom målande, lagom långa och lagom detaljrika miljöbeskrivningar så att man har en bild om hur det ser ut och så som man kan utforma lite själv, känns det som. Om vi ska tala om ljud så är det lite som med lukt och smak, fast det nämns nog mer sällan, men det finns där, och det är klart att det blir extra tydligt om man tänker på det, men om man inte gör det så läser man av bara farten och då ser man kanske inte att det står om ljud just där och där. Det bara finns där och förstärker tillvaron utan att man riktigt lägger märket till det. Men det är samma sak med lukt och smak.


Kommentarer
Postat av: Ivo

Tja! Bra inlägg,jag för lust att läsa boken när du berättar om miljöbeskrivningnen,bara av att läsa en beskrivning av miljöbeskrivningen kan jag skapa mig en bild av hur det ser ut. Intressant hur du beskriver miljöbeskrivningarna som genomtänkta, eftersom många verkar tänka mes på om de är långa eller inte. Men det spelar ju inte så stor roll så länge de faktiskt är genomtänkta! Ett tips är att dela upp texten i stycken lite mer. När men ser en stor "mur" av text blir man inte så sugen på att läsa den. Annars var din läslogg mycket väl genomförd och intressant!



/Ivo

2011-12-12 @ 14:34:15
Postat av: Anonym

Insåg att min kommentar var lite klantig där, rättad version:



Tja! Bra inlägg, jag får lust att läsa boken när du berättar om miljöbeskrivningnen, bara av att läsa en beskrivning av miljöbeskrivningen kan jag skapa mig en bild av hur det ser ut i världen där hungerspelen utspelas.



Intressant är hur du beskriver miljöbeskrivningarna som genomtänkta, eftersom många verkar tänka mest på om de är långa eller inte. Men det spelar ju inte så stor roll så länge de faktiskt är genomtänkta!



Ett tips är att dela upp texten i stycken lite mer. När men ser en stor "mur" av text blir man inte så sugen på att läsa den. Annars var din läslogg mycket väl genomförd och intressant!



/Ivo

2011-12-12 @ 14:36:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0