Läslogg 3. Fatta eld - Majken

Det är väldigt mycket miljöbeskrivningar i boken Fatta eld tycker jag. Men det stör mig inte alls, för att miljöbeskrivningarna liksom smälter in i texten så att man inte tänker på det.

 

Jag tycker också att man kommer in i miljön när författaren beskriver platser, dofter och ljud och känslor.

Man lever sig verkligen in i boken så författaren har gjort ett bra jobb med beskrivningarna. T.ex

 

" I mardrömmen är jag klädd i sidenbrudklänningen, men den är söndersliten och lerig. De långa ärmarna fastnar hela tiden i törnen och grenar när jag springer genom skogen. Flocken av muterade spelare kommer närmre och närmre tills de hinner ikapp mig med het andedräkt och dreglande käftar."

 

När jag läste det där var jag redan väldigt inne i boken och det kändes som att det var en själv som sprang där där i skogen och man kunde nästan känna de muterades andedräkt i ens ansikte. Men ibland så är författaren lite för detaljerad i boken. Jag tycker att man kan lämna lite mer åt fantasin, för det blir inte så roligt om allt är bestämt, om författaren detaljerar precis allt i boken. Då skulle den inte bara bli lång, utan också väldigt tråkig. Men det där är ju om det skulle varit väldigt överdrivet detaljerat och det är den ju inte.

 

Jag tror att författaren har valt att fokusera mycket på miljöbeskrivningarna. Och det är också viktigt eftersom att det inte handlar om den värld vi lever i idag, därför måste ju författaren kunna beskriva hur allting ser ut "där" annars skulle man inte fatta något om distrikten, huvudstaden, hungerspelsarenan och framför allt hur samhället ser ut, har ju stor betydelse i boken eftersom att det är det som gör boken till en dystopi.


Kommentarer
Postat av: Hilma

Jag läser samma bok som du och jag håller verkligen med om att man inte märker av miljöbeskrivningarna men att det samtidigt kan bli lite för mycket! Jag tycker verkligen att du har fått med allt!

2011-12-29 @ 17:11:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0