Läslogg 2 - Du sköna nya värld - Elin.LE

Det jag gillar med boken är nog att Huxley inte väljer att rikta in sig på att skriva om endast en huvudkaraktär utan att han är lite mera flytig och skriver om olika personer i olika situationer. Man får egentligen inte lära känna någon av karaktärerna på djupet utan mer hur de agerar i sociala sammanhang. Men jag har ändå valt att rikta in mig på en karaktär som heter Bernard. I den här nya världen är det inte särkskilt aktuellt att visa starka känslor (särskilt inte negativa känslor då lyckodrogen soma finns till hands) men det får jag intrycket av att Bernard gör och detta tror jag är källan till att en annan karaktär vid namn Lenina tycker att han är "konstig", men eftersom Bernard har arbetar som alfapluspsykolog är han berättigad att få pass till New Mexicos naturpark för "vildar" beslutar hon sig för att ignorera detta. Jag tror att Bernard egentligen inte vill leva i den verkligheten som han gör men eftersom han inte vet hur man annars ska leva, känner han sig olycklig och lite bortkommen. Han vill vara fri och inte bara en "cell i samhällskroppen" som han uttrycker det.
"- Önskar inte du att du var fri, Lenina?
- Jag vet inte, vad du menar. Jag är fri. Fri att ha det alldeles underbart trevligt. Alla människor är lyckliga nu för tiden. Han skrattade. - Ja, "alla människor är lyckliga nu för tiden". Vi börjar ge barnen det där vid fem års ålder. Men skulle du inte vilja ha din frihet att få vara lycklig på något annat sätt, Lenina? Till exempel på ditt eget sätt, inte på alla andra människors sätt." Detta tycker jag är ett bra exempel på när Bernard uttrycker hur han vill leva ett annat liv som lycklig och fri individ. Jag uppfattar Bernard som en upprorsmakare och (om man kan säga så) en "god" människa som skiljer sig från mängden på ett bra sätt. Dock är detta ett vanligt karaktärsdrag i både böcker och filmer, och att ha en karaktär som vill förändra någonting i samhället är ju inte direkt något som förekommer sällan. Till exempel förekommer det i böcker såsom En levande själ, Påven Johanna, Hundraåringen som hoppade ut genom fönstret och försvann, osv.

Jag tror att Huxley egentligen skulle kunna ha skrivit boken utan några karaktärer överhuvudtaget då han mer vill få fram ett mer faktabaserat budskap istället för att bara skriva en skönlitterär berättelse för sakens skull. Men jag tycker att karaktärerna presenteras bra med både humor och ironi. Det känns som att Huxley har tagit många saker ur samhället som vi lever i idag och överdrivit dem en del men man kan ändå väldigt ofta känna igen sig och det väcker många tankar.

Kommentarer
Postat av: Pär

Bra Elin att du med hjälp av citat visar och motiverar dina tolkningar på hurdan Bernard är. Kanske hade du kunnat fundera mer kring hur Huxley bär sig åt när han gestaltar/beskriver sina personer. Beskriver han konkret (utseende etc.)eller använder han sig av mer indirekta beskrivningar (handlingar, repliker etc.)

2011-12-12 @ 14:54:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0