Läslogg 1. Fatta eld - Majken

Den boken jag valde heter "Fatta eld" och är skriven av författaren Suzanne Collins.
Fatta eld är det andra boken av tre varav den första boken som heter "Hungerspelen" och är en mycket känd ungdomsbok. Egentligen tycker jag inte att titeln "Fatta eld" säger så mycket och det gör att man blir nyfiken på vad den boken handlar om.
Jag har läst den första boken Hungerspelen och tyckte att den var väldigt bra. Och denna bok är fortsättningen på den första boken. Man måste ha läst Hungerspelen innan man läser den andra för inledningen i Fatta eld är mycket om när Katniss, huvudpersonen tänker tillbaks på "Hungerspelen". Såhär inleds Fatta eld:
"Jag håller hårt om pluntan trots att värmen från teet för länge sedan läckt ut i den iskalla luften. Mina muskler är hårt spända mot kylan. Om en flock vildhundar dök upp nu skulle jag inte ha en chans att hinna upp i ett träd innan de anfaller". Jag får upp en massa frågor när jag läser de första meningarna. Vart befinner sig Katniss någonstans? Hon har ju vunnit Hungerspelen så där kan hon ju inte vara. Det intryck jag får av inledningen är att hon är ensam, kanske i en skog. Och att det är väldigt kallt. Att hon kanske befann sig i skogen utanför distrikt 12:s stängsel där hon och Gale ofta spenderade sin tid tillsammans och jagade i den första boken.
Jag tror att författaren vill fånga läsaren direkt för att boken börjar mitt i en händelse. Då kommer man in i boken direkt. Den första boken av Hungerspelen trilogin började också i en händelse. På slåtterdagen då man skulle lotta ut vilka två ungdomar som skulle delta i Hungerspelen det året.
Det som har hänt hittills i boken är att Katniss har flyttat in till "Segrarbyn där alla från distrikt 12 som har vunnit Hungerspelen bor. Vilket bara är Hon, Haymitch och Peeta. President "Snow" har besökt Katniss och sagt att efter det hon gjorde i Hungerspelen har gjort att människor har börjat planera uppror mot regimen och att hon på segerturnén måste visa att allt hon gjorde på arenan bara var av ren kärlek till Peeta.
Jag tror att boken kommer handla om hennes och Peetas segerturné genom de 12 distrikten och hur det görs upp med allt folk som vill göra uppror. Katniss ligger risigt till eftersom att hon måste få folket att tro att det hon gjorde med bären på arenan bara var för att hon var förälskad i Peeta. Och om hon misslyckas kommer det garanterat hända något katastrofalt eftersom att presidenten redan har hotat henne med att döda t.ex. Gale som är hennes kompis sedan många år. Jag har redan kommit in i boken och vill bara läsa vidare och se vad som kommer att hända!

Kommentarer
Postat av: Pär

Bra Majken!

Du redogör för inledningen och visar genom citat hur den skapar frågor som gör att du som läsare vill läsa vidare. Du beskriver handlingen i stort och jämför med den första boken i trilogin. Bra!

2011-12-09 @ 13:53:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0