Läslogg 1-expositionen-av Vilhelmina


Jag har valt boken ”Du sköna nya värld” av Aldous Huxley, jag tycker att det är en bra och fin titel. De inledande meningarna ger mig intryck av en mekanisk och dyster värld som inte passar in på titeln: ”En lång, grå byggnad på endast trettiofyra våningar. Över huvudingången inlästes orden: ”Inre Londons centralanstalt för kläckning och fostran”, och i en sköld världsstatens motto: ”Gemenskap, identitet, stabilitet.”.”. Jag tycker att de två första meningarna är opassande med titeln hittills, det känns för dystert, destruktivt, och mekaniskt; känns ju inte alls som en ny och skön värld, kanske möjligen ny, men mer på ett destruktivt sätt... Jag blir nyfiken, och vill få reda på varför titeln heter just ”Du nya sköna värld”. Författaren börjar med att beskriva allt mycket dystert, sedan så visar direktören oss runt på Londons centrala anstalt för kläckning och fostran, han visar t.ex. upp: befruktningsrummet (som har ansvar för befruktningen!), buteljeringsrummet (som har ansvar för harmonisk brådska, och en ordnad verksamhet!), osv… Det både skrämmer och intresserar mig! Däremot är det är ingen speciell bok eller film som dyker upp i huvudet när jag tänker på likheter till denna… Jag skulle säga att jag aldrig tidigare läst någon bok som denna... Men i början av förorden skrivs det om hur Aldous Huxley är överlägsen med ”Du sköna nya värld” över George Orwells ”1984”... Jag har inte läst ”1984” men jag antar att dem är jämförbara. Jag antar att den bl.a. är för att ”1984” är fast på ett specifikt årtal, medans ”Du sköna nya värld” är tidlös.

Jag tror att boken kommer att handla om en person som gör uppror emot det mekaniska, livslösa, och känslolösa samhälle... Men det är egentligen endast en vild chansning, men jag skriver ju trots allt om expositionen!... För troligen så kommer jag se den röda tråden mycketsnart. Jag hoppas också på en mer specifik handling, just nu är det väldigt allmänt!

Jag har stora förhoppningar på denna bok, jag tycker om alla avancerade meningar som jag kanske inte alltid förstår till 100%, vilket gör allt mycket mer spännande och roligt, för hur kul är det med en bok där man förstår allt och kan räkna ut allt?



Kommentarer
Postat av: pär sahlin

Bra Wilhelmina! Du reflekterar över bokens inledning och har flera kloka tankar. Du fogar även in citat för att visa hur du tänker. Tänk på att inte skriva allt för långa meningar, utan sätt ut punkt då och då.

2011-12-15 @ 09:54:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0