Läslogg 1 - Elin H - Mörkt liv

”Jag spanade ned i djuphavsgraven i hopp om att få syn på en nedstörtad skyskapa, kanske Frihetsgudinnan till och med. Men där fanns inget spår av den gamla östkusten, bara ett lodrätt stup ned i det mörka djupet.”

Min dystopibok heter Mörkt liv skriven av Kat Falls. Jag tycker att Falls har lyckats få till omslaget, titeln och expositionen riktigt bra! Framsidan föreställer en manet i mörkt vatten, och titelns stil är på något sätt ”maskinigt”… Titeln har ett stort typsnitt vilket också fångar ens blick. Mörkt liv. Jag får tankar om att boken kommer att handla om ett ”fantasy-äventyr” men någonstans en ledsen, deppig bakgrundshistoria, om en framtid så dyster att man egentligen inte vill läsa den.  Men det tillsammans med omslaget gav mig inget annat val än att grabba tag om den direkt! Boken speglade på något sätt en överjordisk och mystisk aura... En tanke är att det egentligen är en enorm undervattensbild, men istället för en glamorös fisk eller en grotesk haj blev det en vanlig manet.

När jag läste expositionen blev jag direkt säker på att boken utspelade sig under vattnet, och en liten hint om när också. Falls slänger sig direkt in i sin egen bok, samtidigt som hon lyckas lirka in små, men betydande miljöbeskrivningar. Expositionen antyder om en naturkatastrof, eftersom Ty (vår huvudperson) spanar lite hoppfullt efter något amerikanskt landsmärke. Redan då kan nog ingen människa missa att boken är en dystopi. Jag skulle tro att boken utspelar sig om en ungefär 1000 år. Men något runt 100 efter denna ”naturkatastrof” som har fått hela jorden ur balans, men tanke på att Ty överhuvudtaget känner till Frihetsgudinnan. Falls skriver östkusten och eftersom Frihetsgudinnan finns (nu) i New York måste han vara någonstans utanför Amerikas östra kust i Atlanten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0