Hungerspelen Áv: Mathilde Logg 4


Hungerspelen logg 4 Av: Mathilde Ahlström


I denna bok handlar det mest om att samhället är konflikten. Folket i huvudstaden lever i lyx och har mycket pengar och går aldrig hungriga. Medans människorna i distrikten går hungriga och är mycket fattiga.

Hungerspelen handlar om en kamp på liv och död där det skickas två barn från varje distrikt varje år från 12 - 18 år till en arena där det ska döda varandra. Hungerspelen är ett tv program som sänds på TV, för att folket ska få underhållning. Vilken underhållning sedan! Det är verkligen fruktansvärt tycker jag. Jag menar att det är vansinne att få underhållning genom att döda barn på en arena! Men jag tror att författaren vill förmedla att vi tittar på just denna sorts underhållning annars också på TV - kanske i annan form som exempelvis Robinsson och då i en mildare form eftersom Robinsson väljer själva om de vill delta eller ej och de är vuxna människor!

Till karaktärerna i boken handlar det mesta om Katniss som blir vald till Hungerspelen, eller egentligen blir hennes lillasyster Prim utvald och kallad dit, men eftersom Katniss älskar Prim mer en något annat i världen kan hon inte låta Prim bli vald till Hungerspelen utan beslutar att hon själv åker. 

Hungerspelen väljer två barn/ungdomar från varje distrikt.  Katniss är den första som blir vald,  den andra som skickas till Hungerspelen är Peeta. Boken handlar mest om Katniss och hur hon förbereder sig inför Hungerspelen och sen hur hon kämpar inne på arenan. Så det mesta i boken handlar då om Katniss och hur hon ska överleva i Hungerspelen men också om Katniss familj som lider av fattigdom och svält.

Utspelen är dramatiska, omständigheterna svåra och de rycker med mig som läsare. Än en gång berörs jag av författaren som beskriver omtumlande, känslosamma situationer där mina ögon fylls av tårar, eftersom det är barn som får sätta livet till. Jag hoppas en stjärna på himlen ser dom!

 


Kommentarer
Postat av: Morgan

Snygg bild du har gjort och det är en intressant koppling med det här med Robinson! Skulle vara kul att höra mer om konflikterna i samhället!

2012-01-10 @ 15:35:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0