Hilma - Läslogg nr 4, Fatta eld.

 I Fatta eld är konflikterna väldigt tydliga! Det är mest externa konflikter. Huvudkonflikten är att sen Katniss bröt mot reglerna i Hungerspelen har folk i dom andra distrikten börjat göra uppror! Detta leder till att president Snow praktiskt taget har sagt att om Katniss inte ställer allt till rätta så kommer han att döda henne. Detta sa han såklart inte rakt ut men det är underförstått. Så när Katniss och Peeta ska ut på segerturnèn så måste Katniss överdriva allt. Hon ska låtsas att hon är jättekär i Peeta och oskyldig som om hon inte riktigt förstår att hon har skapat uppror. En scen som förvånade mig och berörde mig på sätt och vis är när dom är på en bal i huvudstaden och Peeta friar till Katniss och då som en "överraskning" dyker president Snow upp för att gratulera dom.
President Snow omfamnade mig och svepte in mig i lukten av rosor och blod och placerar en svullen kyss på min kind. Efter kyssen håller han kvar mina armar i ett hårt grepp och ler mig rakt i ansiktet. Då vågar jag mig på att höja ögonbrynen. De frågar det mina läppar inte kan. Klarade jag det? Räckte det? Att kapitulera helt och hållet, att hålla skenet uppe och lova att gifta mig med Peeta, var det tillräckligt? Som svar skakade han nästan omärkligt på huvudet.
Jag tycker att den här scenen beskriver deras relation så bra, att Katniss är rädd för president Snow men ändå vågar trotsa honom men att han verkligen inte är rädd för att döda henne. Och det känns så oväntat men ändå väntat att Katniss inte klarade det. Men jag tror ändå att president Snow skakar på huvudet för att han inte vill att Katniss ska lyckas. Han gillar helt enkelt inte henne och vad hon håller på med.

Sen finns det en till extern konflikt och det är att när Katniss och Peeta kommer med i Hungerspelen igen är båda beslutna att skydda den ena och att få den hem den. Alltså att Katniss ska skydda Peeta och att Peeta ska skydda Katniss. Men grejen är att alla deltagare är överrens om att skydda Peeta vilket verkar göra Katniss lite irriterad och inte vilja skydda honom lika mycket. Just nu känns det som om Katniss verkar vilja skydda sig själv snarare än Peeta. Men det känns ändå som om hon inte tror att hon kommer vara så lycklig om hon överlever och inte Peeta. För då när hon kommer hem till Distrikt 12 kommer president Snow antagligen döda henne och hennes familj.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0