Hilma - Läslogg nr 3, Fatta eld.

Miljöbeskrivningarna i Fatta eld är jättefina. Man ser verkligen platserna framför sig när man läser om dom. Som när dom åker igenom Distrikt 11 beskrivs miljön med gröna ängar, kor som betar och en varm sol som skiner. Då ser man ju verkligen ett paradis framför sig. Men i Distrikt 12 där Katniss och Peeta bor så är det kallt och smutsigt. Fast jag har märkt att Distrikt 12 inte beskrivs så mycket vilket är lite synd eftersom det är där stora delar av böckerna utspelar sig. Men den bilden som jag har byggt är att det är grått och fattigt och att på vintern färgas snön svart på grund av utsläppen från kolgruvan och det luktar rök överallt. Men jag tycker ändå om att författaren lämnar vissa saker åt fantasin så att man får föreställa sig saker själv!

I Hungerspelen så skrev författaren att arenan var en skog, det gillade jag för då byggde man upp en egen värld! Det enda som inte känns så positivt är att sen när filmen kommer så kommer min värld som jag har byggt upp förstöras. Collins beskriver verkligen allting! Hon beskriver hur färgen på Katniss klänning matchar hennes hårfärg och hur Peetas leende lugnar alla. Så man märker verkligen att författaren har fokuserat på miljöbeskrivningarna! Men om det är något att klaga på så är det kanske att jag inte får en riktig bild i huvudet av hur karaktärerna ansikten ser ut. Jag tror att det är för att hon Collins inte beskriver deras ansiktsdrag. Men det är lite lustigt för jag har en exakt bild av hur deras kroppar är byggda och till och med hår och ögon och sådant. Men jag tycker verkligen om beskrivningarna som författaren gör!

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0