Hilma - Läslogg nr 2, Fatta eld.

Jag hade väldigt svårt att välja vilka personer som jag skulle skriva om till den här uppgiften. Men jag läste lite till och beslutade mig tillsist att skriva om Peeta Mellark och Haymitch Abernathy. Det känns lite konstigt att inte skriva om huvudpersonen som är Katniss Everdeen men hon känns ganska blank för mig. Personerna jag valde har mycket mer personlighet och är mer spännande.
Anledningen varför jag valde Peeta är att jag tycker att det är ganska otroligt att även fast han vet att Katniss bara låtsades att vara "förblindad av kärleken" under Hungerspelen så är han fortfarande förälskad av henne och gör vad som helst för henne, det är nog ganska omöjligt att inte gilla Peeta. Man fattar verkligen att han bryr sig om Katniss. Jag vet att det är många som tycker att Peeta är alldeles för klängig och överbeskyddande och det är lite så författaren beskriver honom också. Peeta gestaltas verkligen av författaren som en räddare i nöden. Om Katniss är hungrig till exempel så är han där på en sekund och erbjuder henne kakor och bröd som kommer direkt ur ugnen. Jag skulle nog jämföra Peeta lite med Frodo i Sagan om ringen, en typisk hjältekaraktär som alltid ska offra sig för dom andra. Det kan bli lite uttjatat i längden.
Den andra karaktären, Haymitch Abernathy är en gammal vinnare av Hungerspelen. Han är nu handledare åt Katniss och Peeta. Alltså så är han med dom under hela resan och hjälper dom med alla intervjuer och sånt. Haymitch beskrivs som en väldigt barsk person som nästan aldrig är nykter. Jag uppfattar honom som en person som är väldigt sträng och inte vill ha något med en att göra. Men egentligen så är han en väldigt trygg person som gärna hjälper till och kommer med råd. Man förstår att han har vart med i Hungerspelen för han är alltid på sin vakt, han sover t.ex. med en kniv i handen ifall att någon skulle komma och överfalla honom. Jag kommer inte på någon som han liknar men det finns säkert många som författaren har hämtat inspiration av. Jag vet inte vad det är som gjorde att jag valde just honom och inte Katniss men som sagt tycker jag att han är mycket intressantare än henne.


Kommentarer
Postat av: Limpan (alias Linn)

Håller med! Katniss är inte så rolig... Jag älskar Haymitch och du har verkligen lyckats med att sammanfatta honom thumbs up for that :) Jag har redan läst den och kan säga att slutet är sjukt spännande ;) Men snälla, det är var kul å läsa så skriv MER! :D

2011-12-05 @ 13:52:13
Postat av: Hilma

Åh, tack så mycket! Jag är jättespänd inför slutet!

2011-12-05 @ 18:33:57
Postat av: Isa

Jättebra skrivet! Bra också att du har jämfört med andra karaktärer. Jag håller med dig om att Frodo är en hjältekaraktär, typ som Harry Potter som alltid vill offra sig för andra.

2011-12-09 @ 19:32:06
Postat av: Pär

Hilma, du har skrivit i Annas logg! Tänk på att välja ditt eget namn under Kategori.

Men nu till din logg: Kul att du inte väljer huvudpersonen utan två viktiga personer kring Katniss. Bra att du även jämför med någon annan litterär figur. Kanske hade du kunnat ge något citat som visar hur författaren gör när hon gestaltat/beskriver sina personer

2011-12-12 @ 13:38:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0