Ellen A, logg 2, Winston och Julia

Karaktärerna som jag har valt att skriva om är huvudpersonen Winston och Julia, som Winston blir förälskad i, och de skapas en omöjlig kärlekshistoria! Winston beskrivs inte så himla detaljrikt till utseendet, i boken står det: ”Han hade mycket blekt hår, ansiktet var rödlätt av naturen, hyn narig av grov tvål och slöa rakblad och kylan under den vintern som just var slut”. Så både till utseendet tycker jag, men också som person får jag känslan av att Winston är en ganska hård och fyrkantig man. Under hela boken så får man ta del av Winstons tankeställningar väldigt mycket, väldigt komplicerade och djupa tankar men på det sättet får man verkligen lära känna Winston, hans egenskaper, hans känslor. Så jag tycker verkligen att George Orwell har lyckats med att skapa en bild av Winston genom hans tankar.  På rak arm skulle jag säga att Winston är en snäll man, och att han är såkallad ”god” för att han inte är på storebrors sida. Men han har dock lite mörkare tankar också, såsom: ”Han skulle våldta henne och skära halsen av henne i orgasmens ögonblick”. Oj? Men vilken människa är helt god, rakt igenom om man tänker efter? Annars tänker jag att det nog är väldigt tröttsamt och påfrestande att bo i Oceanen, och att det måste påverka Winston mycket. Att aldrig ha tillräckligt med mat, att frysa konstant och att inte ha någon att prata med på riktigt. Nu i boken har jag precis kommit till när Julia kommer in i bilden. Jag har inte fått någon riktig uppfattning om henne, bara att hon verkligen gillar Winston (hon skickar en lapp till honom där det står, ”Jag älskar dig”). Som jag skrev i min första läslogg får jag en väldigt stark Romeo och Julia känsla. Den här omöjliga kärleken som är så stark, och att de inte kan säga högt till varandra vad de känner, så hemskt och det måste vara väldigt påfrestande! Nu måste jag läsa vidare och se hur de lyckas kommunicera med varandra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0