Elin H - Tredje läsloggen, Mörkt liv - Exotiska och groteska miljöbeskrivningar

”Framför oss, i det midnattsblå vattnet, sköt en skimrande mur upp ur havsbottnen som en gejser.”

Kat Falls – författare till Mörkt liv – har kryddat boken med miljöbeskrivningar i en lagom och perfekt mängd. Så fort Ty och Gemma förflyttar sig dyker det upp små, små men värdefulla gestaltningar av miljön. Och trots att de under den mesta tiden (hittills) har befunnit sig under vattnet har hon lyckats göra nästan obefintliga och varierande beskrivningar. En exotisk känsla väller över mig, och det känns som om jag sitter på någons axel och bara ser allting med egna ögon.

Men om jag ska vara lite kritisk så måste jag erkänna att det inte skulle skada med en aning mer havsbeskrivningar. För vi vet ingenting om hur det är att leva under vattnet som Ty har gjort i hela sitt liv. Och det skulle vara fascinerande att få läsa om en sådan tillvaro – som människan kanske en dag måste använda sig av.  Samtidigt om det fanns flera gestaltningar skulle det nog störa den aktuella händelsen, då skulle spänningen försvinna helt och fokuset skulle direkt hamna på den magnifika miljön de befinner sig på. Men, ibland tycker jag att beskrivningarna blir lite motbjudande, som:

”Landskapet nedanför var fullt av jättelika ben, omkringslängda av asätare…” ”… Brosk flöt omkring i vattnet i spöklika stråk…” ”… När våra dykstövlar vidrörde havsbotten väcktes slammet till liv… ” ”… Bottenslammet under våra fötter bestod av resterna av det ruttnade valköttet, som nu var så upplöst att pirålarna bara kunde suga upp det.”

Jag blev ganska äcklad, trots att det var skickligt skrivet. Och det passar ju perfekt, men kanske lite för perfekt. Från ”… det ruttnade valköttet, som nu var så upplöst att pirålarna bara kunde suga upp det.” fick jag en rysning, vilket jag får nu också. Hu!


Kommentarer
Postat av: Ellen N

Ja, det var verkligen målande beskrivningar! Tack för exemplen, det fick en verkligen att förstå, Usch vad räligt det lät! Ja, bra logg och jag blev verkligen sugen på att läsa boken... Författaren verkar vara skicklig! (för något av det värsta jag vet är författare som SKRIVER dåligt, så att man hakar upp sig på meningar för att de stör en för att de är dåligt skrivna...)Ja bra logg, målande och den skapade verkligen känslor, i alla fall hos mig! Jag blir också sugen på att få höra mer om hur du tänkte, kände och så vidare, för det du har skrivit har varit verkligt intressant!!

2011-12-19 @ 21:45:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0