Elin H - Andra läsloggen, Mörkt liv - Gem o' the ocean

”Förvånad vände jag ficklampan mot rösten. Men mitt svar fastnade i halsen på mig när en tjej i beslutsamhet kom gående mot mig med sin långa, mörka fläta svängande. ”

Huvudpersonen i Mörkt liv heter Ty. Man får inte veta så mycket om honom, däremot kan man skapa sig en bild av vad andra säger till honom. Egentligen vart det inte helt självklart att huvudpersonen var en kille förrän han träffade Gemma – en tjej i hans egen ålder – då han presenterar sig. Dock det sätt som han agerar, löser problem och tänker, påminner (dumt nog) om en killes sätt att vara. (Döm mig inte nu, allihopa…) Ty är den förste som någonsin fötts under vattnet – där han faktiskt bor. Tys familj är den första som flyttar ned under vattnet och lever på havets botten efter naturkatastroferna.

Gemma, vår andra huvudkaraktär kommer från Ovan - alltså ovanför vattnet. Hon är på jakt efter sin försvunne äldre bror, Richard Straight. ( är inte säker på att namnet är helt korrekt… hittar det inte i boken där det borde vara) Gemma kommer från ett internat, där bodde hon med sin bror tills han blev förflyttad till ett annat. Sedan försvann han helt. Så Gemma rymde för att leta reda på sin ende familjemedlem.

”Hon höll båda händerna i ett osäkert grepp, men det fanns en trotsig blick i hennes ljusblå ögon.”

Gemma framställs väldigt kaxig mot folk hon knappt känner, utmanar ständigt sig själv, samtidigt som hon är lite på sin vakt. Och i de tillfällena Ty förväntar sig att hon ska vara rädd, är hon inte det alls. Jag tycker att Gemma påminner väldigt mycket om Katniss från Hungerspelen, med sin personlighet framför allt.

”Jag heter Gemma.”

”Gemma.” Jag kunde inte låta bli att le. ”Som gem o’ the ocean, en havsjuvel… ” ”… Det är vad vi brukar säga när vi ser något riktigt vackert.” Jag insåg att det lät som om jag sa att hon var vacker, vilket jag inte gjorde – även om hon nu var det. Jag blev torr i munnen. ”Du vet, som en snäcka” Jag harklade mig. ”Eller en havssnigel.”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0