Djupt och vackert - Läslogg 1, Flugornas herre, Towe

”Den ljushåriga pojken hasade sig ner sista metern utför klippan och började försiktigt ta sig fram i riktning mot lagunen.” Så börjar boken `Flugornas Herre´(Lord of flies, på engelska). William Golding, författaren, inleder alltså sin bok mitt i händelsen.

Jag gillar titeln på boken, jag känner att den är lagom tilldragande och knasig. Men än har jag inte listat ut varför boken heter så fast jag vet att det kommer!

Jag tycker inte att expositionen är särskilt bra alls, jag tänker att hade detta varit en bok som jag valt själv skulle jag antagligen sluta nu, för den börjar tråkigt och man förstår inte riktigt. Som tur är, måste jag ju faktiskt läsa den här boken, och det är jag glad över, för det blev bättre.

Första kapitlet heter så djupt och vackert som ”Snäckan ljuder”, och det är ett utmärkt namn som passar till händelserna. I det kapitlet presenteras bikaraktären Nasse, och hela den presentationen av honom är så sorglig och tafatt att man både vill skratta och gråta; och det tyckte jag om.

Just det här att de är på en ö visste jag redan innan jag började läsa; det står på baksidan. Men hade jag inte vetat det skulle jag kanske inte förstått att de hade kraschat med flyget och att det bara var ungar som överlevde, förrän flera sidor framåt.

Karaktärerna säger själva i boken att deras situation liknar den i boken ”Skattkammarön”. Själv skulle jag likna det vid en programserie som gick på barnkanalen i somras; ”Flyg 29 saknas”. Jag tyckte mycket om det programmet, och jag hoppas att ”Flugornas herre” kan visa sig vara lika full av kärleksintriger och splittrade grupper.

Jag vet faktiskt att bråk kommer, dels för att det måste hända något spännande (!),OCH, så har jag fått det berättat för mig, hehe...

Språket och meningarna känns gamla och lite tråkiga, fast det går. Jag brukar tycka om böcker med ganska målande språk, och det här är lite stabbigare.

Men, det blir ju som sagt bättre (jag måste erkänna att det fanns en liten miljöbeskrivning som var så fin: ”`Ljusbuskar. Ljusknoppar.´ Det var mörka, eviggröna buskar med aromatisk doft, och de många knopparna var vaxaktigt gröna och slutna till skydd mot ljuset”). Det är som när man läser en bok på engelska! I början går det segt och man stoppas hela tiden av något speciellt ord som tycks komma hela tiden, men efter ett tag vänjer man sig och det jobbiga ordet har man antingen kollat upp eller bestämt sig för att strunta i.


Kommentarer
Postat av: Jade Xiao Huan

Jag tycker din läslogg 1 var bra och om jag inte såg namnet på vem som skrivit det här inlägget skulle jag helt klart gissa på Towe. Jag är lite osäker på det där med kärleksdrama, det är bara killar i åldern 6-12 än och boken kommer inte bli lika trevlig som "flyg 29 saknas". Jag håller inte med om så mycket som du skrivit om Flygornas herre men jag har inga problem med din syn på boken. Jag tycket läsloggen inehöll allt som behövedes för läslog + att du höll dig till rätt antral bokstäver.

2011-12-05 @ 13:47:40
Postat av: Pär

Bra Towe! Du skriver om bokens inledning och tar hjälp av citat för att visa hur författaren gör. Du reflekterar över bokens titel, men du hade gärna fått fundera mer över den: Varför tror du att den heter så? Det är inte förbjudet att gissa fel:) Bra att du visar med citat på en bra miljöbeskrivning.

2011-12-12 @ 13:22:27
Postat av: Majken

Towe, din första läslogg var ju jättebra! Jag tyckte att det var bra att du skrev mycket om vad du tyckte att boken gav för intryck på dig och det var också bra att du hade med flera meningar från boken så man får lite inblick av "själva" boken också! Du skulle kunna har skrivit lite mer om hur du tror att författaren tänkt med boken, alltså om författaren vill ge läsaren ett speciellt budskap eller något sådant.Jag har också set "flyg 29 saknas". Tyckte den serien var så grymt bra då! haha, Men iallafall! Jag ser fram emot dina nästa läsloggar!:)

2011-12-12 @ 21:25:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0