Anna läslog nr 3

Beskrivningarna Collins har gjort är väldigt detaljerade. Hon beskriver alltid saker i detalj, nästan lite äckligt ibland. T.ex. när Katniss beskriver en brännskada. "Jag såg en skymt av det gapande såret på hans lår innan jag flydde från huset. Låret var bränt ända in i benet." Eller när hon ska beskriva ett getingstick, fast det är inte av några vanliga getingar. "Bulan på mitt knä är faktiskt mer lik en apelsin än ett plommon i storleken. En illaluktande grön vätska sipprar fram där jag drog ut gaddarna. Svullnad. Smärta. Framsipprande grön vätska." Jag måste erkänna, jag mådde ganska illa när jag läste det. Collins beskriver miljön, och platserna de är på väldigt bra. Man kan verkligen föreställa sig hur det ser ut. Miljön och personerna hon beskriver känns äkta, eftersom hon beskriver hon även lukt, smak, ljud mm, vilket såklart hjälper dig som läsare att föreställa dig platserna och personerna ännu bättre. En sak som Ellen H hjälpte mig att komma ihåg är att Katniss ofta jämför saker med sånt hon har varit med om eller sett förut, t.ex. när hon har fått medicin från sina sponsorer och jämför den med en liknande medicin som hennes mamma hade gjort. "Det är inte ett hopkok av örter som mor brukar göra, det är ett högteknologisk medicin ihopkokad i ett labratorium i huvudstaden." Mer hinner jag tyvärr inte skriva nu. 


Kommentarer
Postat av: Ellen N

Intressant logg Anna! Bra att du har visat med exempel så att man förstår vad du menar! Rolig läsning, verkligen! Du kanske kan jämföra med andra saker eller händelser (vad som helst: Samhället, händelser du varit med om, böcker, filmer, osv). Men bra logg!!

2011-12-19 @ 21:02:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0