1984, Logg nummer 1 - Lina

Jag har valt boken 1984 av George Orwell (eller Eric Blair, som han heter egentligen). Det är ganska självklart att den handlar om år 1984, så titeln är inte jättespännande. Det hade varit en mer lockande titel om det inte hade varit år 1984 än, för det låter ju mer spännande om det är i framtiden än ett årtal som redan varit. När man läser boken så tänker man inte så mycket på att den utspelar sig 84, det känns mer som att den utspelar sig någon gång i framtiden. Boken börjar inte mitt i en händelse, utan man får i början mest följa huvudpersonen, Winston Smiths, vardagsliv. Även fast det inte händer jättemycket, man får mest följa Winstons liv och ”höra” hans tankar och funderingar om världen han lever i, så är jag fast i boken. Dels för att det är intressant att läsa om en så annorlunda vardag, och dels för att det känns som att det kommer att hända någonting snart. Jag tycker att det lätt blir tråkigt när det inte händer så mycket på en gång, men inte i den här boken. Den första meningen är intressant, ”Det var en klar kall aprildag, och klockorna visade tretton”, jag har inte läst så många böcker där författaren börjar med att tala om tid och datum.  Sedan beskrivs en trapphall, och stora planscher med texten ”Storebror ser dig”. Det hela känns lite mystiskt, och man blir nyfiken på vem Storebror är. Det är den frågan, och många andra frågor som får mig att vilja läsa vidare, jag vill veta allt om samhället som Winston lever i, hur det fungerar, varför det blev som det är och vilka planer det finns för framtiden.


Kommentarer
Postat av: Pär

Bra Lina! Du funderar över bokens inledning och när den utspelar sig. Du visar också med citat från bokens inledning. Du får gärna beskriva lite kring handlingen och vilka frågor och tankar som dyker upp hos dig.

2011-12-09 @ 13:27:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0