1984, läslogg 2 - Morgan

När man nu ska skriva om huvudkaraktärerna så tänker jag ju förstås på den ända huvudkaraktären i boken, Winston. Som jag skrev i första inlägget, så beskrivs allt mer eller mindre utifrån Winston. Det är inte skrivet i jagform, men man kommer ändå väldigt nära Winston och endast Winston. Winston känns som en väldigt intellektuell person, eftersom han är så smart och ser igenom allt som han stöter på. Winston är väldigt mån om att han är för kunnig för att överleva i samhället, men ändå så känns det som att han är väldigt nyfiken på vad som gömmer sig bakom alla lögner, han kan liksom inte låta bli att snoka runt. På något sätt är det viktigare för honom att få reda på hur det egentligen står till i världen, än att överleva.

 

Det är också väldigt fascinerande att Winston alltid är så himla lugn. Även fast det finns enorm risk för att han ska råka illa ut, så känns det aldrig som att han är så orolig. Det är till och med en sekvens där Winston promenerar bland utsatta kvarter och en bomb plötsligt faller ner. Bomben träffar marken bara några kvarter ifrån honom, men han bara lägger sig ner lugnt och när bomben slagit ner ställer han sig upp och går vidare. Trotts att glasspillror regnar över honom och att människor ligger skrikandes med avsprängda armar, så går han bara lugnt där ifrån med tankarna på annat. Skulle jag vart nära att bli träffad av en bomb skulle jag blivit hur skärrad som helst. Är det så att Winston är så pass van med krig så att han inte bryr sig eller är han bara otroligt lugn? Jag tycker att Winston är en klassisk huvudperson, som inte har så mycket svagheter. Han liknar på något sätt Tintin som alltid blandar sig in i trubbel, men aldrig har panik.

 

Bikaraktärerna i 1984 är väldigt svaga och oftast beskrivna ur Winstons perspektiv. Den ända karaktären som ofta återkommer förutom Winston är Storebror. Storebror är ledaren för det landet Winston lever i och hela han är väldigt mystisk. Det framgår inte riktigt om Storebror är diktator eller inte, men det är helt klart att han är ledaren för landet. Frågan är bara om han verkligen är den egentliga ledaren för landet. Eftersom nästan allt som lärs ut och skrivs är lögner, så borde ju också Storebror vara en lögn. Revolutionen i landet som verkar ha inträffat ungefär tjugo år tidigare drevs av många revolutionärer, men Storebror är den ända som klarade sig. Alla andra försvann eller blev dömda till döds av konstiga anledningar, vilket jag tycker känns väldigt suspekt.
Är det kanske de försvunna revolutionärerna som egentligen styr landet? Eller är det någon annan som använder Storebror för att få som den vill? Mystiken omkring Storebror ökar hela tiden och det ska bli spännande och se om Winston lyckas få reda på vem han egentligen är.  


Kommentarer
Postat av: Towe

Jag tycker Winston verkar som en fett najs snubbe, fast det var så himla kul det där som du missade (typ att han är en mördare och tycker om att våldta folk)haha. Det var väl det dåliga, annars...

så tycker jag att du är fett proffsig som kopplar till massa smarta grejer som du kan om samhällen, OCH jag gillade din liknelse med Tintin :)

2011-12-14 @ 19:50:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0