Olgas tredje läsloggen av "Vägen"

I den här loggen är det meningen att jag ska skriva om miljön i boken, och hur författaren bär sig åt för att beskriva den. Miljöbeskrivningen i boken är rätt speciell, författaren bakar in miljön på ett naturligt och ganska diskret sätt så att det inte blir för uppenbart och plastigt. Han lyckas också fånga känslan. När jag läser boken bakar jag alltid på ett undermedvetet vis in mig i ett tiotal filtar och tofflor och mössor och vantar för att kylan huvudkaraktärerna lever i är så påtaglig! Jag försöker hitta ett miljöbeskrivande utdrag från boken som jag kan visa med, men hittar inget, vilket är mycket lustigt då jag har en rätt tydlig bild över hur det ser ut. Jag tror  det har med att göra mer att man är så insatt i karaktärernas huvuden att skriver författaren "hus" ser jag ett hus lika detaljerat som huvudpersonerna som har huset framför sig gör. Att McCarthy inte ger några målande beskrivingar i ord gör ingenting, utan ger kanske bara en effekt i sig. Svälter och fryser man ihjäl i sin dagliga kamp om att överleva tänker man kanske inte i första hand på hur träden viner i vinden eller solen strålar ned på tallbarret genom vinternötta grangrenar, och det bidrar till att boken känns så fruktansvärt (bokstavligen) verklig! Jag tror det är ett medvetet trick från författaren för att göra läsaren mer inuti boken, så att säga.

Sammanfattning: miljöbeskrivningarna är ingenting som förekommer särskilt, men det är heller inget som stör läsaren, utan känns medvetet från författarens sida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0