Läslogg 5 mathilde!






Läslogg 5 Av: Mathilde Ahlström

 

Enligt mig finns det många olika vändpunkter. T.ex. när Katniss inte mår så jättebra och har blivit stucken av getingar så blir Rue och Katniss vänner och de börjar hjälpas åt. Men sedan gör Katniss och Rue en plan för hur det ska förstöra de andras matförråd och Rue dör. Det är en mindre vändpunkt. Men en av de två större vändpunkterna är när den nya regeln bestäms, det vill säga att om två deltagare från samma distrikt kommer till finalen så kommer båda vinna. Katniss letar därför upp Peeta som inte befinner sig i så bra skick och hon hjälper honom så att han inte ska dö. Men sen i finalen kommer den andra stora vändpunkten när regeln tas bort och Katniss och Peeta måste döda varandra. De bestämmer sig för att förgifta sig själva genom att äta giftiga bär så att de inte ska behöva döda varandra. Det här gör så att spelledningen ändrar tillbaka regeln och ropar ut i högtalarna att de genast ska sluta för att de båda har vunnit Hungerspelen.

Jag gillar att det finns flera små vändpunkter och det är nog det som passar bäst i den här boken. Jag trodde i och för sig att Katniss skulle överleva men aldrig att Peeta skulle göra det och det gjorde mig förvånad. Denna bok var verkligen jättespännande. Man levde verkligen in sig i miljön och jag kommer säkert läsa fortsättningen om hur det går för Katniss och Peeta hemma i Distrikt 12.


Kommentarer
Postat av: Linn

Vilken fyndig Bild! :D Jag gillar att du berättar om två vändpunkter, för nästan inga romaner har bara en vändpunkter. Jag skulle vilja höra ännu mer om hur du tänker runt boken!

2012-01-18 @ 18:42:32
Postat av: Mathilde Svar!

Sv:



Tack så mycket Linn, Ja det ska jag verkligen ta till mig Tack så mycket! :)

2012-01-18 @ 19:43:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0