Elin H - Sista läsloggen, Mörkt liv!!! - Havsjuveler allihop

"Jordbävningen måste ha stört alla dessa varelser som levde i djuphavsgraven men nu steg upp ur den, gnistrande och gliitrande i mörkret - havsjuveler allihop."

Oh my god! Mörkt liv av Kat Falls var sjukt bra! Så bra att jag faktiskt läste om den bara för att! Den är mystisk och långsökt- på ett positivt sätt! Så när jag väl förstod hela storyn fick jag en helt underbar känsla! Mörkt liv är en helt underbar bok som man inte kan stressläsa, utan den kräver lugn och tålamod. Det är då som den blir som bäst! Jag skriker just nu efter en uppföljare, men tyvärr tror jag det är förgäves…

Bokens peripeti och upplösning flyter lite ihop med varandra. Vändpunkten är nog när man får veta att Skuggan är Gemmas bror, och att Doktorn (han kallas bara Doktorn) är en ond vetenskapsman som bara är ute efter sin egen status. Han har listat ut att barn som tillbringar flera år under vattnet blir förändrade för att kunna leva så. De kallar det mörkergåvor, för att de som lever i mörkret får sådana gåvor.  Doktorn ville alltså undersöka alla ungdomar för att se om det var trycket som orsakade gåvorna.

Jag var anledningen till att doktorn kom ner i havet. Så att han kunde bevisa sin teori om mörkergåvor.”

Upplösningen är fylld med action när de blir instängda över 30 meter ned i havet och glasväggarna spricker. När de väl kommer upp svävar Gemmas liv i fara. Med nöd och näppe lyckas de få liv i henne tack vare Zoes mörkergåva – Tys lillasyster. Fortsättningen blir lite cheesy, för de kommer på ett sätt att lösa ett ekonomiskt problem. Och det är lite skumt att de inte har kommit på ett bättre förslag tidigare.  

Den slutade inte riktigt som jag trodde, dels för att den handlade om något helt annat, och dels också för att boken är egentligen helt outsägbar.  Det slutar så klart med att Ty och Gemma finner kärleken hos varandra. Den påminner lite om andra böcker med att det är en kille och en tjej som är med om ett äventyr, men sedan blir de kära i varandra. Ungefär som Den mörka materian.

"Jag böjde mig fram och lät mina läppar nudda hennes. Hennes ögon blev stora av förvåning men hon drog sig inte undan, så jag tryckten min mun mot hennes som jag drömt om att göra ända sendan jag fann henne i den övergivna u-båten."

Kat Falls har lirkat in fakta om hur världen ser ut då som om det är det mest naturliga som fanns.  Därför tror jag att budskapet är att ta vara på jorden så mycket som möjligt, och att allt är möjligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0