Jade- Läslogg 2- Flugornas herre av William Golding

Jag har bestämt mig för att skriva om ”Nasse” och Jack för att de är väldigt olika varandra. ”Nasse” ska representera förnuft och det mer civiliserade hos människan, medan Jack (och större delen av pojkarna) står för människans innersta rädsla och mer djuriska instinkter.

 

Jack har en ledares egenskaper och en del brister som kan ses hos vissa ledare t.ex. aggressivitet. Jack har hög rang och självkänsla, acceptabel kroppsbyggnad och lite outvecklade ledaregenskaper som är svåra att definiera. Det blir säkert enklare när du får läsa mer om hans personlighet senare i boken. Jack är en aggressiv ledare men än så länge så är han bara vice ledare och det kan du läsa om i ett stycke där Jack och Ralph bråkar. Jack vill ha kött och vill jaga ett svin medan Ralph vill ha hyddor av mer långsiktiga skäl som att hålla värmen på natten. ”Men du tycker att det är roligt! skrek Ralph. Du vill jaga! Men jag-”. Jag valde att inte analysera Ralph men jag vill ändå påpeka att sidan 52 är bra för där kan man märka att Ralph och Jack kanske inte alltid kommer att vara vänner.  Jack lyckades till slut döda ett svin (med hjälp av de andra pojkarna som bildade en kedja) och han målade sitt ansikte för att kamouflera sig. De andra pojkarna gjorde inte det och de hade säkert kunnat döda svinet utan att han kamouflerat sig, men det var tydligen betydelsefullt för honom och det kan man läsa här:”Han tog ett skutt mot Bill, och masken var någonting för sig själv som Jack gömde sig bakom, befriad från blygsel och förlägenhet.”  Med hjälp av masken lämnar han sitt skolpojksjag och förvandlas till en primitiv vilde.  Sen fick han en sorts kontroll över de andra med hjälp av masken, när han ville jaga svinet igen.

”Kom bara! Jag tänker smyga mig fram och hugga-

Masken betvang dem.”

 

”Nasse” är smart, snäll, lätt sjuklig, fet och mogen för sin ålder men alla hans bra sidor är bortkastade, när ingen av pojkarna på ön tar honom på riktigt allvar och han har inte de egenskaper som behövs för att få andra att ta honom på allvar, eftersom han är långt ner i pojkgruppens hierarki.

 

Författaren har verkligen försökt göra ”Nasse” och Jack så olika som möjligt för att gränsen mellan det civiliserade och ociviliserade ska märkas tydligt t.ex. ”Nasse” är sjuklig, fet, intelligent, prudentlig, omanlig (om nu ett barn kan vara manligt), rationellt tänkande, saknar ledaregenskaper och i mina ögon så representerar han förnuft och civilisation.

 

Jack är ansvarslös t.ex. när han inte sköter elden för att istället jaga, vilket visar sig vara ett stort misstag. Han gillar känslan av makt och det känns som att han kommer att vara den onda gestalten i den här boken medan ”Nasse” och Ralph kommer att stå för det mer goda. Jag menar vem är egentligen helt igenom god och rätt ur andras synvinklar och sätt att tänka och se på saker?

Om jag sammanfattar mina tankar så behöver ”Nasse” Jacks ledaregenskaper och Jack behöver ett stort mått av vett och lugn från ”Nasse”.

Jag avslutar med den lila sång pojkarna kommer på när de lyckats döda svinet som tyder på att allt kommer gå åt ****** *.

Döda grisen – skär av halsen - så han blöder.”


Kommentarer
Postat av: pär sahlin

Bra Jade! Du reflekterar över personerna i boken och använder citat och referat av boken för att förtydliga hur personerna är.

2011-12-15 @ 10:01:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0